Tar framtiden i egne hender
Disse ungdommene fra Kirkenes og Murmansk reiste til Senja for å lære om et bærekraftig Barents.
BEST Future Project er et fellesprosjekt mellom Kirkenes VGS International Baccalaureate
Diploma Programme, Senja VGS og Gymnasium No. 9 Murmansk. Gleden var stor da Senja VGS for første gang inviterte studentene til Troms. Prosjektet fokuserer på utfordringene Barentsregionen står overfor i møte med en stadig mer globalisert verden. Ressurser, bærekraftig utvikling og teknologi var viktige temaer for samlingen som fant sted på idylliske Senja.
Kulturell overdose
En viktig del av International Baccalaureate er utviklingen kulturell og sosial forståelse. Studentene i prosjektet bodde sammen på Finnsnes Gård og gjennom kveldsarrangementer tok studentene selv regien og viste hverandre eksempler på tradisjonell sang, dans, klesplagg og mat. Overraskelsen var stor for de russiske deltakerne da de ble introdusert for den norske fredagstacoen. De norske studentene var også svært begeistret for den russiske folkedansen og folkemusikken. Noen studenter benyttet også anledningen til å lære seg noen dansetrinn. Studentene var svært fornøyd med oppholdet, og mente teambuildingen med de andre studentene var noe av det mest spennende med reisen.
- Etter min mening var det morsomste med turen teambuildingen og fellesmiddagen på gården fordi vi spilte spill, fortalte historier og ble bedre kjent med hverandre. Jeg likte også at vi lagde mat sammen. Mens maten sto på koking, fortalte vi hverandre historier, sang sanger og danset. Jeg tror det er den beste tiden i mitt liv, sier Tatiana Zimina, Gymnasium No. 9 Murmansk
Bedriftsbesøk
For å lære om bærekraft var studentene invitert til bedriftsbesøk hos Brødrene Karlsen AS på Husøy. Brødrene Karlsen har de siste årene utviklet nye metoder for å ta i bruk mer av råvarene i torsk og laks, og kan på denne måten benytte råvarene i flere produkter. Studentene fikk lære av sjømatbedriften og om hvorfor et stadig større fokus på bærekraft er viktig i norsk sjømat. Bedriften har klart å gjøre tidligere avfall til både miljø- og inntektsgevinster. Under oppholdet i Troms fikk studentene også møte Troms Kraft og Finnfjord AS for å lære om den fornybare energiproduksjonen i regionen.
Lærerrikt
Prosjektansvalig i Kirkenes VGS, Nina Greiner Iversen, sier at prosjektet til tider var svært utfordrende, men at utfordringene også gjorde prosessen lærerrik både for elever og lærere. I videreføringen av prosjektet ønsker Kirkenes VGS å få med finske videregående skoler i samarbeidet for å involvere flere deler av Barents.
Også for studentene var det svært lærerrikt å møte ungdommer fra en annen del av Barentsregionen.
- Russiske ungdommer er ikke så forskjellig fra norske, sier Niklas Buarø, Kirkenes VGS.