"Dark Ecology" tar kunsten til nye høyder

Prosjektet «Dark Ecology» har utforsket grenseområdet mellom Norge og Russland i 3 år, og resultatet er en rekke oppsiktsvekkende, nye kunstverk. 

­­

En rekke spennende, nye kunstverk, installasjoner og performancer ble presentert for publikum på høydedragene ved Kirkenes, Nikel og Zapolyarny forrige uke. Kunsten er utviklet og ble vist på steder som aldri før har vært arenaer for kunsttilstelninger.  Rundt 50 kunstnere, forskere, kuratorer, designere og skribenter fra en rekke land - deriblant Norge, Russland, Nederland og Storbritannia - har i perioden 8.-12. juni foretatt en reise til grenseområdene mellom Norge og Russland. Reisen var en del av det unike BarentsKult-finansierte prosjektet "Dark Ecology", som nå er inne i sin siste fase.

Et nederlandsk TV-team fulgte reisen (Foto: M. Alnes)

Samarbeid mellom Norge, Nederland og Russland

"Dark Ecology" er et 3-årig kunst- og forskningsprosjekt, initiert av den nederlandske organisasjonen Sonic Acts og den Kirkenes-baserte kuratoren Hilde Methi, i samarbeid med partnere i Norge, Russland og EU. "Dark Ecology" omhandler forsking, nyskapende kunst og åpne publikumsarrangementer, og har funnet sted i grensesonene mellom Norge og Russland i 2014, 2015 og i 2016.

Programmet i 2016 har foregått i Pasvikdalen, Nikel, Zapolyarnyj og Kirkenes, og inkluderte foredrag, presentasjon av nyskapt kunst og guidete turer. Fellesreisen og oppholdene på de forskjellige stedene i Norge og Russland har gitt deltakerne gode muligheter for utveksling av erfaringer og ideer. For mange var turen deres første møte med Barentsregionen.

Fokus på økologi

"Dark Ecology" henter navn fra den britisk-amerikanske teoretikeren Timothy Morton, som står i spissen for en internasjonal bølge av økokritikk. Morton deltok selv på årets reise, og bidro med et foredrag for deltakerne. Morton kritiserer den moderne måten å betrakte naturen på som noe som er utenfor mennesket, og uttrykker i stedet en teori der naturen består av levende og ikke-levende objekter i et sammenhengende nettverk. "Dark Ecology" er en motsats til den tradisjonelle lengselen tilbake til uberørt natur. 

Lydkunstverk ved Nikel (Foto: Margrethe Alnes)

Menneskets ødeleggelse av naturen, klimaendringer, utryddelse av dyrearter og global oppvarming gjør at natur- og økologibegrepet og hvordan mennesker er knyttet til verden må revurderes. Denne gjentenkningen foregår i filosofi så vel som i kunsten. Selv om disse spørsmålene er relevante overalt i verden, er de særlig påtakelige i den norsk-russiske grensesonen, hvor tilsynelatende uberørt natur står i kontrast til det svarte og ødelagte landskapet rundt blant annet Nikel-verket og dagbruddet i den nedlagte gruven i Bjørnevatn.

I løpet av 2015 har kunstnere vært på gjesteopphold i grenseområdet for å forberede kunstverk som ble presentert under årets reise. I Pasvik ble lydverkene til kunstnerne ::vtol:: aka Dmitry Morozov (RUS) og Jana Winderen (NO) presentert.

I Nikel inviterte kunstnerne Espen Sommer Eide (NO) og Signe Lidén (NO) til en vandring i høydedragene over Nikel, der de hadde produsert og installert forskjellige lydverk; Altitude & History.  Vandringen mot kunstverkene foregikk med innlagte stopp, der deltakerne fikk høre opptak av Nikel-innbyggeres refleksjoner over lyder fra barndommen. I tillegg til "Dark Ecology"-deltakerne møtte rundt 50 lokale innbyggere opp på arrangementet.

Kunstner Cecilia Jonsson ved skulpturen (Foto: M. Alnes)

Tankevekkende kunst

Utenfor Zapolyarnyj ligger anlegget rundt Kola superdeep borehole, som i sin tid var det dypeste menneskelagde hull i verden; over 12 kilometer dypt. Anlegget ble stengt i 2008, og her hadde kunstneren Justin Bennett (UK) komponert en lydvandring basert på stedets historie; Vilgiskoddeoayvinyarvi: Wolf Lake on the Mountains. Lydverket gjorde et sterkt inntrykk på publikum, som besto av prosjektdeltakerne og rundt 100 lokale besøkende.

Etter oppholdet i Russland bevegde "Dark Ecology"-reisen seg til Kirkenes, der de siste bestillingskunstverkene ble presentert. I Langøra hadde kunstneren Cecilia Jonsson (SE) utviklet verket Prospecting: a Geological Survey of Greys. Jonsson har skapt en skulptur som består av kjerner av gammelt grunnfjell som er tatt ut ved å bore rundt 170 meter ned i grunnen. 

De siste verkene på reisen ble presentert på området til nedlagte Sydvaranger gruve, i nærheten av Kirkenes sentrum. Her fikk publikum oppleve Echolocation (Session), en performativ lesning av kunstneren Nickel van Duijvenboden (NL), før det hele ble avsluttet med verket Mikro. I dette verket ga kunstnerne HC Gilje (NO) (video) og Justin Bennett (UK) (lyd) en improvisert performance der de brukte materialer som de hadde funnet i løpet av reisen i grenseområdet. Performancen ble et samspill mellom kunstnerne, materialet og stedet. 

"Dark Ecology"-prosjektet avsluttes med et seminar i Tromsø 15. juni.

BarentsKult er et finansieringsprogram for profesjonelt norsk-russisk kultursamarbeid. Programmet finansieres av Nordland, Troms og Finnmark fylkeskommuner, Kulturdepartementet og Barentssekretariatet.

Les mer om "Dark Ecology-prosjektet her.