Kan kunnskap drive utviklingen i nord?
Torsdag 4. september deltok forsknings- og høyere utdanningsminister, Sigrun Aasland, og andre nøkkelpersoner i en diskusjon om hvordan kunnskap kan bidra til vekst og utvikling.
Forrige uke la regjeringen frem sin nye nordområdestrategi. Der står det blant annet, på grunn av en "kraftig økning i den globale interessen for arktisk" er "nasjonal tilstedeværelse, kunnskap og idéforsprang viktigere enn på lenge", som også Aasland understrekte under panelsamtalen i Kirkenes.
Utdanning - en drivkraft for utvikling
Daglig leder i Barentssekretariatet, Kenneth Stålsett, modererte samtalen om hvordan utdanning og forskning kan bidra til utviklingen av regionen. Statssekretær i Utenriksdepartementet, Eivind Vad Petersson, prorektor Jørgen Berge ved UIT og Kjell Stokvik, forskningsdirektør i High North Logistic deltok også i samtalen.
– Hvorfor er utdanning sentralt for vekst? Spurte Stålsett ministeren, og pekte samtidig på regjeringens satsing på både utdanning og beredskap i nord, samt hvordan næringslivet kan være en motor for regional utvikling.

Ministeren understrekte at nye utdanningstilbud har gitt en ny retning, og at strategien legger vekt på kunnskapsbygging både om og i nord.
– Vi skal leve av folk. Derfor er det viktig å utnytte ressursene best mulig, sa Aasland.
Digitalisering og teknologi
Digitalisering og teknologi ble også trukket frem som avgjørende verktøy for å styrke både utdanning og næringsliv i regionen. Kjell Stokvik, forskningsdirektør for High North Logistic, fremhevet behovet for innovasjon og entreprenørskap, samtidig som han påpekte viktigheten av å etablere industri som skaper større aktiviteter i nord.
Deltakerne pekte videre på demografiske utfordringer, som unge som flytter sørover og en aldrende befolkning, og understreket at både utdanning og næringsliv må samarbeide for å skape vekst og sikre beredskap.
Samtalen understrekte at fremtiden i nord ikke bare handler om naturressurser, men også om mennesker, kompetanse og evnen til å utnytte regionens potensial.
