Hva kan vi lære av jorda? – Kunst, forskning og fantasi møtes i unikt prosjekt
På Sør-Varanger bibliotek kan publikum de neste dagene oppleve kunstutstillingen «Jærtegn», en del av BarentsKult-prosjektet «TRE TRE TRE». Her møtes kunst, forskning og fantasi for å stille nye spørsmål om noe så grunnleggende som jorda vi står på.
Hva betyr egentlig jord – for oss som mennesker, for våre lokalsamfunn og for fremtiden?
Det spørsmålet står i sentrum for «TRE TRE TRE», et treårig kunst- og forskningsprosjekt som knytter sammen steder i Norge, Finland og Sverige. Prosjektet involverer både kunstnere, forskere og lokalbefolkning, og har som mål å skape nye måter å forstå og snakke om skog, jord og vann på.
Små mark, store spørsmål
Kunstner Annike Flo har tatt med seg verket «Jærtegn» til Kirkenes. Over ni dager flytter et tekstilt verk seg rundt i Sør-Varanger, mens en permanent installasjon på biblioteket inviterer publikum til å reflektere over jorda som livsgrunnlag – både konkret og symbolsk.
– «Verket handler om jord og menneske, og åpner rom for undring og fantasi – ikke bare fakta,» sier Flo.
Hun peker blant annet på nematoder – mikroskopiske rundormer som lever overalt, i jorda og til og med i kroppen vår. «En forsker har sagt at hvis du tok bort alt i verden, men lot nematodene bli igjen, ville du fortsatt se omrisset av hele kloden,» sier hun.

Hvorfor dette angår oss
Prosjektleder Hilde Methi, kurator med base i Kirkenes, understreker at prosjektet handler om mer enn kunstneriske uttrykk:
– «Vi lever i en tid med store endringer – både klimaendringer og naturinngrep. Derfor må vi dele kunnskap på tvers av fagfelt – kunst, biologi, antropologi, samfunnsforskning – og se jorda fra mange ulike perspektiver,» sier hun.
Når Methi snakker om klimaendringer og naturinngrep, handler det ikke om abstrakte fremtidsscenarioer, men om konkrete realiteter i nord: teknologi, avfall, utbygginger, gruvedrift, vindkraft, kraftlinjer og intensivt jordbruk. På biblioteket illustreres dette gjennom installasjonen der jord blandes med printere, kabler og skjermer – et tydelig bilde på hvordan teknologien setter sine spor.
Kunnskap som endrer perspektiver
Å dele kunnskap på tvers av fagfelt handler ikke bare om å samle forskere og kunstnere i samme rom. Det betyr å koble sammen vitenskapens presise data, kunstens evne til å berøre og antropologiens innsikt i menneskelige erfaringer. Når disse perspektivene møtes, kan vi skape nye måter å snakke om natur og samfunn på – og kanskje utvikle nye løsninger.
For enkeltmennesker i nord handler dette om å bli mer bevisst på hvordan vi lever i – og med – naturen, og å se hvordan våre valg påvirker både lokalsamfunn og landskap.

Bygger lokalsamfunn – og nye ideer
Prosjektet «TRE TRE TRE» bidrar dermed til mer enn kunstneriske opplevelser. Det skaper rom for samtaler som samler folk fra ulike sektorer og land, og gir kunnskap som kan brukes i diskusjoner om alt fra naturforvaltning til samfunnsutvikling. Gjennom samarbeid mellom kunstnere, forskere, lokale aktører og internasjonale partnere, bygges broer mellom lokalsamfunn på Nordkalotten. Slik styrkes både den kulturelle og sosiale infrastrukturen i nord – og nye ideer får grobunn.
Forskning fra sør – forankring i nord
Blant de regionale samarbeidspartnerne finner vi NIBIO Svanhovd, en sentral institusjon for natur- og miljøforskning i Sør-Varanger, samt Nordnorsk kunstnersenter. Samtidig har prosjektet knyttet til seg forskere fra andre deler av landet gjennom forskningsprosjektet SOILS. At nasjonale fagmiljøer velger å delta her i nord, understreker hvor viktige spørsmålene om jord, skog og vann i Barentsregionen er. For lokalsamfunnet betyr det tilgang på ny kunnskap, og at våre egne erfaringer settes inn i en større sammenheng.

Over grenser – med Finland og Sverige
Denne tverrfagligheten er kjernen i «TRE TRE TRE». I tillegg til Norge er også Finland og Sverige med, og prosjektet bygger broer mellom lokalsamfunn på Nordkalotten.
– «Både Norge, Sverige og Finland deler mange av de samme utfordringene når det gjelder natur- og arealbruk. Samtidig er det forskjeller. Derfor er samarbeid over grensene så viktig – det gjør at vi kan lære av hverandre,» sier Methi.
I dette prosjektet samarbeider Hilde Methi blant annet med Universitetet i Oulu (Finland), representert ved postdoktor Neal Cahoon. Han forteller at han og Methi har diskutert ideene bak «TRE TRE TRE» gjennom flere år, og at det derfor er spesielt givende å se prosjektet ta form nå. Cahoon deltar denne uken i Kirkenes i forbindelse med Jærtegn-utstillingen, og beskriver prosjektet som et initiativ som åpner opp for en langsommere måte å tenke på – og for mange nye forbindelser på tvers av fagfelt.
– «Jeg har hatt stor glede av verkstedene og har denne uken gjort lydopptak som en del av prosjektet. For meg viser «TRE TRE TRE» hvor viktig kunst er når vi prøver å forstå de store endringene vi står overfor i samfunnet og i naturen. Kunst er ikke bare et supplement, men også noe forskningen selv trenger,» sier Cahoon.
Han peker på at dette gjelder særlig i en arktisk kontekst.
– «Innen akademia, i Oulu og ellers i Finland, er det en sterk interesse for å forstå de miljøendringene som skjer – både lokalt og globalt. Derfor er det viktig å ha forbindelser på tvers av hele Nordkalotten og å delta i prosesser som dette,» sier han.

Mer enn bare en utstilling
«Jærtegn» er bare én av flere aktiviteter i prosjektet. I løpet av 2025 blir det kunstneriske verksteder og residenser i Pasvik, feltarbeid i Paljakka i Finland og samarbeid med kulturaktører i Lainio/Kiruna i Sverige. I tillegg blir flere av aktivitetene tilgjengelige digitalt gjennom nettbaserte presentasjoner og samtaler.
BarentsKult gjør det mulig
BarentsKult-støtten har vært avgjørende for å realisere prosjektet.
– «Uten den støtten hadde jeg ikke kunnet utvikle denne typen prosjekter her i Kirkenes. Den gjør det mulig å skape samarbeid som krysser grenser, og som gir nye formater for kunst og kunnskap,» sier Methi, og oppfordrer alle med gode ideer til å søke midler fra BarentsKult.