VR-teknologi kan skape arbeidsplasser – ved hjelp av finsk kompetanse
Å skape arbeidsplasser innen helt nye næringer er viktig for gode lokalsamfunn. I Kirkenes får man nå hjelp fra finsk ekspertise for å utvikle et senter for VR-teknologi.
Prosjektet gjennomføres av Kystutviklingssenteret/Sør-Varanger Utvikling, og har mottatt en støtte på 184.000 kroner fra Barentssekretariatet. Med seg på laget har de fått finske Frostbit Software Labs, som fra sin base i Rovaniemi har blitt et av Finlands ledende miljøer innen VR-teknologi.
– Vi mener at VR har veldig stor potensial til å revolusjonere en rekke sektorer, spesielt i de norske distriktene. Finland har allerede gjort store fremskritt i utvikling av VR og XR-teknologi, og vi ser på dem som en viktig partner for å lære oss hvordan man kan drive det videre, forteller Sergey Bjørgve, som leder VR-prosjektet.
Arena for digitale talenter
Som en start på prosjektet gjennomfører Kystutviklingssenteret to workshoper. Målet for disse er å invitere inn ulike mennesker fra Øst-Finnmark som kan tenke seg å jobbe innen feltet for en grunnleggende gjennomgang av VR-teknologien.
Blant annet har man satset spesielt på å rekruttere teknologiinteresserte unge som har falt ut av utdanning og arbeidsliv.
– Vi har en gruppe unge voksne som står utenfor arbeidslivet i dag. Dette er digitale talenter som nå har fått en plattform å jobbe videre i, og kanskje har kommet et skritt nærmere arbeidslivet, sier Nina Greiner Iversen, daglig leder i Sør-Varanger Utvikling.
Virtuell virkelighet (VR) er en teknologi som skaper en simulert, digital verden hvor brukeren kan oppleve og interagere med et miljø som føles virkelig. Ved hjelp av VR-briller og sensorer kan brukeren "tre inn" i denne virtuelle verdenen og få en opplevelse av å være fysisk til stede i et annet miljø. Teknologien brukes i dag blant annet til trening, utdanning, spill, helse, og i kreative industrier, og gir nye muligheter for alt fra læring til underholdning og innovasjon i ulike sektorer.
VR-teknologi kan åpne for nye næringsmuligheter i distriktene ved å senke barrierene for samarbeid, læring og innovasjon. Den gjør det mulig for små bedrifter å nå ut til større markeder, samarbeide på tvers av regioner og skape arbeidsplasser som ikke krever fysisk tilstedeværelse. VR kan også bidra til kompetanseutvikling og utdanning lokalt, noe som styrker arbeidsmarkedet og tiltrekker flere ressurser til distriktene.
Viktig støtte fra Barentssekretariatet
I Barentssekretariatets nye oppdrag fra 2024 skal vi bidra til nordnorsk samfunnsutvikling gjennom å legge til rette for samarbeid med våre naboregioner i Finland og Sverige. Måten man her henter inn finsk kompetanse for å skape noe helt nytt i Øst-Finnmark, passer veldig godt inn i dette oppdraget.
Den økonomiske støtten fra Barentssekretariatet har vært viktig for å kunne gjennomføre VR-prosjektet.
– Støtten fra Barentssekretariatet har vært avgjørende for å komme i gang. Med støtten har vi kunne hente inn finsk kompetanse som skal bidra til å skape norsk kompetanse på VR. Vi kunne ikke med de prosjektmidlene vi allerede hadde, realisert et slikt samarbeid, forteller Greiner Iversen.
Store ambisjoner
Og Kystutviklingssenteret har store ambisjoner for det videre arbeidet:
– På sikt ønsker vi å etablere et teknologisenter som blir å være et knutepunkt for alle slags mulig teknologi, ikke bare VR, VR er det vi startet med, men på sikt vil det ha veldig mye innenfor spillutvikling, IT, 3D-modelleringer, alt mulig, forteller Sergey Bjørgve.
Frostbit Software Lab fra Rovaniemi er ikke redd for å skape en konkurrent innen VR-teknologi i Øst-Finnmark.
– I Rovaniemi har vi utviklet et kompetansemiljø innen VR, og vi deler gjerne av denne kunnskapen. Vi bor i små byer langt nord og det er ikke så mange som jobber innen dette feltet. Derfor må vi jobbe sammen, og ikke bare være konkurrenter, forteller Samuli Valkama fra Frostbit.