«Laser tag» og «escape room» for bolyst

Hvordan skape bolyst og vekst i Øst-Finnmark? Elevene ved Kirkenes videregående skole kom opp med mange gode svar under innovasjonscampen ICE Creative Youth nylig.

Published 22. juni 2023

I midten av juni arrangerte Barentssekretariatet ICE Creative Youth sammen med Ungt Entreprenørskap, Sør-Varanger kommune, Sør-Varanger Utvikling og Kirkenes videregående skole. Deltagerne på campen var rundt 80 elever fra VG1 og VG2 på studiespesialisering på skolen.

Men hva er en innovasjonscamp? Vår prosjektleder Liza Vassilieva forklarer det på følgende måte:

– En innovasjonscamp er en treningsleir i innovasjon og nytenkning. Under ICE Creative Youth skal elevene få lov å være med på noe litt annerledes enn det vanlige i de teoretiske skoletimene. På campen får de en praktisk oppgave de skal løse, og skal gjennom denne trene opp sine ferdigheter til å tenke nye løsninger, forteller hun.

Nytt liv til kulturhuset Malmklang

I Kirkenes står det gamle og tradisjonstunge kulturhuset Malmklang. I 2005 ble huset utsatt for en større brann og har siden da stått ubrukt, ofte omtalt som et «spøkelseshus». Oppgaven ungdommene på ICE Creative Youth fikk, var å komme opp med gode ideer til hvordan kvartalet rundt Malmklang-bygget kan benyttes. Hvordan kan området igjen bli en levende del av Kirkenes sentrum?

Elevene fikk jobbe i grupper fra fire til seks personer, og det kom opp mange nye tanker og ideer om hvordan Malmklang kunne vekkes til liv igjen. I arbeidet med ideene skulle elevene også ta hensyn klima, miljø og bærekraft.

Oppgaven ble gitt av Sør-Varanger kommune, som er eier av bygget.

Laser tag og Escape room

Vinnergruppa bestod av VG1-elevene Nikolai Grønlie Smith og Frøya Sjøkvist Karlsbakk, og VG2-elevene Synnøve Samuelsen og Jonas I. Johnsen. Deres idé skal bidra til å gi Kirkenes et tilbud som ikke fins fra før, og til å skape arbeidsplasser for ungdom. Med solceller på taket skal bygget også skaffe sin egen energi.  

– Vi har et stort tomt bygg som har masse potensiale. Ideen vår skal ikke bare passe for ungdom, men også for familier og for muligheten til å trekke turister, innledet Synnøve Samuelsen da gruppa presenterte ideen sin for juryen i finalerunden.

– Prosjektet vårt heter «Nordic Lazer». Planen vår er at det skal lages en lasertag-bane utformet som gruva i Bjørnevatn, slik at vi tar vare på historien til Sør-Varanger. I tillegg vil vi bruke de ulike rommene som fins i bygget til escape room, med flere forskjellige nivåer. Der ønsker vi også å ha gruva som tema i et av rommene. Dette for å minne om historien, for at det skal være lærerikt og morsomt samtidig, forklarte Nikolai Grønlie Smith videre.

Lasertag er en skytesport der deltakerne bruker infrarøde lyspistoler for å merke utpekte mål, mens et escape room er et spill der et team av spillere oppdager ledetråder, løser gåter og utfører oppgaver i ett eller flere rom for å oppnå et spesifikt mål på en begrenset tid.

Får jobbe videre med ideen

Vinnerne vil nå få muligheten til å presentere ideen sin bredere til kommunen som eier bygget. Men målet med campen ikke bare å kåre en vinner. Etter to dager med intens jobbing, har alle elevene fått muligheten til å bli bedre å tenke innovasjon.

– Når man går på videregående, er alt mulig og man tenker veldig fritt. Så er det jo det at ungdommene er jo mer oppdatert på hvilke behov man vil ha i fremtiden, så det er viktig å involvere alle deler av samfunnet, alle generasjoner, når man skal skape noe nytt, sier Liza Vassilieva.

– Mange av disse elevene vil kanskje drive en elevbedrift om ett år eller to, da er det bra at de har fått øvd seg på en camp som denne. Hvis vi kan gi ungdommene et lite push til å videreutvikle ideene sine, så har vi nådd vårt mål, legger hun til.