Grensekryssende el-bussrute til høsten

Høsten 2022 vil den første elbussen i rutetrafikk mellom Kirkenes og de russiske nabobyene, være i drift i en måned.

Published 31. januar 2022

Prosjektet forutsetter så klart at pandemien er historie og at det er like enkelt å passere grensen som før pandemien. Etter to år med nær sagt stengte grenser, er et viktig å revitalisere det norsk-russiske samarbeidet.

"Barentssekretariatets tror at opprettelsen av en grensekryssende nullutslipps bussrute vil være et viktig bidrag som kan senke terskelen for å ta seg en tur over grensa", forklarer Håkon Roald Sverdrupsen som er rådgiver innovasjon og infrastruktur i Barentssekretariatet og leder bussprosjektet.

I 2019 reiste 266 000 mennesker over den norsk-russiske grensen. Mange krysset grensen for å besøke venner og familie, noen handlet, mens andre deltok på kultur- og sportsaktiviteter. Dette endret seg brått i mars 2020 da verden ble stengt ned grunnet koronapandemien. Nå som ting er på vei tilbake til normalen er det på tide å tenke nytt.

Én måneds pilotprosjekt

"Valget falt på å øke mobiliteten mellom Norge til Russland ved å legge til rette for oppstart av en grensekryssende nullutslipps bussrute mellom landene", sier Sverdrupsen.

Det skal bli enklere å krysse grensen, samtidig som man bidrar til nasjonale- og internasjonale mål om bærekraftige lokalsamfunn i Barentsregionen og reduserte klimagassutslipp.  

"Ruten er ikke fastsatt, men det jobbes mot å forbinde byene i det norsk-russiske grenseområdet."

Bussruten et pilotprosjekt som skal være operativ i én måned i løpet av høsten 2022. Bussen skal kunne brukes av fastboende, så vel som turister eller forretningsreisende – på lik linje med vanlige ordinære bussruter.

"Det eneste passasjerene må ha er gyldig visum eller grenseboerbevis", påpeker Sverdrupsen.

10 år med grenseboerbevis

I 2022 er det ti år siden grenseboerbevisordningen ble innført. De som bor innen 30 kilometer fra grensen fikk da muligheten til å besøke grenseområdet i nabolandet visumfritt.

I dag er man likevel avhengig av egen bil, eller å bestille transport en tid i forveien for å kunne krysse grensen. Dette begrenser spesielt ungdommens mulighet til å enkelt besøke venner, eller delta på idrettsstevnet på den andre siden av Pasvikelven.  

Bussruten blir en naturlig markering av grenseboerbevisets tiårsjubileum og en videreføring av arbeidet med å øke mobiliteten over grensen. Spesielt for ungdom eller andre uten egen bil.

Bedre transportløsninger og levedyktige lokalsamfunn i nord

Alle Barentslandene er enige om å jobbe for bærekraftige transportløsninger i Barentsregionen og anerkjenner viktigheten av å utvikle levedyktige lokalsamfunn i nord. En nullutslipps bussrute regnes for å være i tråd med, og et bidrag til å nå disse målene.

Barentssekretariatets langsiktige mål er at det skal være like lett og naturlig å krysse den norsk-russiske grensen, som en hvilken som helst annen grense.

Veien videre

I tiden fremover fortsetter vi arbeidet med å formalisere prosjektet. Barentssekretariatet ønsker å realisere prosjektet gjennom et samarbeid med aktører på både norsk og russisk side.

Resultatene fra pilotprosjektet blir grunnlaget for å vurdere muligheten til å gjøre ruten permanent, eller å forlenge den videre mot Murmansk.