Vardø + Arkhangelsk = Sant

Handelen og kontakten som foregikk mellom «folk som bor ved havet», pomorene, fra 1700 tallet og framover – blir holdt liv i av entusiaster i Vardø og Arkhangelsk. I Vardø vrimlet det i forrige uke av handelsmenn og -damer, det ble holdt utstillinger og konserter og byen sydet av liv under Pomorfestivalen.

Under årets festival var et av de musikalske høydepunktene de klassiske kafèkonsertene som ble holdt i Glasshuset. Med spektakulær utsikt over innseilinga til Vardø kunne tilhørerne nyte klassisk musikk av ypperste klasse.

«Når ble det sist spilt fagott her i byen?» utbrøt en begeistret tilhører da Christian Davidsson (Stockholm) entret scenen sammen med Steffen Blindheim (Vadsø), Olga Goldobina og Igor Perfilev (begge Arkhangelsk).

Det mest spektakulære visuelle inntrykket var det Taibola Architectures som sto for. Ikke nok med at flammeslukere og dansere trollbandt publikum med sine show, men lørdag under festivalen ble «Drakkar» offisielt innviet.

Drakkar (Foto: Kim Stenersen)

Skulpturen står på Skagen og er konstruert og bygd av unge tre-håndtverkere fra Arkhangelsk. Allerede før skulpturen var ferdig hadde Vardø-folket trykket den til sitt bryst, og gjort den til sitt landemerke. Dette fantastiske byggverket vokter Bussesundet, og viser vei slik at «folk som bor ved havet» også i framtiden kan finne veien til Vardø.

Det er Stiftelsen Laboratoriet som er arrangør og kunstnerisk ansvarlig for festivalen på vegne av Vardø kommune, og som sørger for å bringe flammeslukere, tømrere, musikere, historikere og musikere til byen i øst. Mange av aktørene er russiske, og sørger for den måten for å opprettholde den gode kontakten som har vært mellom handelsmenn fra Nordvest-Russland og Nord-Norge i flere hundre år.­­

Barentssekretariatet har bevilget tilsammen 300 000 kr til tre ulike norsk-russiske prosjekter knyttet til årets Pomorfestival.